Racing

Dramatisk upplösning på en jämn säsong i den Racerhistoriska Cupen

Finalen för Riksmästerskapet i Historisk racing kördes under Falkenberg Classic. 180 bilar deltog totalt inklusive Sportvagnsmästerskapet.

Jonas E Pölda blev årets RHK-mästare.

Det fanns flera förare som hade chansen att bli den totala RHK-mästaren och till sist var det fyra förare som landade på maximala 96 poäng. Efter granskning av särskiljningsreglerna stod det klart att Jonas E Pölda blev den slutliga vinnaren före Rasmus Bencsik, Josef Viktorsson och Nicklas Nilsson. Reine Bergström hade chansen och han var tio minuter från att dela guldet med Pölda, men en trasig topplockspackning i årets sista race grusade hans chanser då han tvingades bryta och han dalade till femte plats i totallistan.

Bergström fick trösta sig med att han vann riksmästerskapet i GT före Arvid Viktorsson och Bengt-Åke Bengtsson. Pölda vann Standard före Josef Viktorsson och Kevin Bengtsson. Nicklas Nilsson vann Formel före Rasmus och Pontus Bencsik.

Formel Vee

Formel Vee stod för den största dramatiken under helgen. Formel Vee C körde ihop med D denna gång. D-föraren Bo Paulson tog ledningen och bakom honom hade Johan Lund och Jan Lindqvist en våldsam fight om ledningen i C-klassen. De bytte positioner gång på gång, men efter halva loppet blev det för små marginaler i Ginstkurvan. Lund körde på Lindqvist och båda förarna for av banan och kraschade in i däcksvallen. Värst blev det för Lindqvist som först studsade i däcksvallen och sedan blev träffad av Lund på returen. Lund ansågs vållande till kraschen och blev utesluten från racet. Efter några varv bakom säkerhetsbilen rödflaggades racet och det startades inte om. Det blev därför Bo Paulson som vann racet före C-förarna Robert Lindholm, Pontus och Tommy Bencsik.

Lund lyckades reparera sin bil och komma till start i andra racet, medan Lindqvist fick körförbud av läkaren. Paulson tog starten även i andra racet, men efter ett par varv tappade han några platser. Pontus Bencsik tog ledningen och han utmanades av Robert Lindholm. Det blev dubbel familjefejd då kampen bakom ledarna bestod av Simon Lindholm och Tommy Bencsik. Simon fick sladd i chikanen och på returen krokade han ihop med Tommy som for till väders och landade upp och ned! Det såg dramatiskt ut, men Tommy lyckades kravla sig ur bilen oskadd. Efter några varv bakom säkerhetsbilen återupptogs kampen. Lund tjänade på detta då han fick kontakt med tätgruppen, men hans motor lät inte frisk varför han inte hade kraft att utmana. Efter en tät och spännande avslutning var det Simon Lindholm som tog sin första seger någonsin i klassen före Pontus Bencsik och Robert Lindholm. Simon som haft tekniska strul hela säsongen fick det äntligen att stämma till sist!

Formel Vee B

I B-heatet var det lite färre bilar än vanligt, men även de bjöd på kamp och spänning. Rasmus Bencsik tog ledningen från pole, men han hade fullt upp med att freda sig mot attacker från Fredrik Häger och Magnus Rugsveen. Ordningen i mål i första racet blev Bencsik, Häger och Rugsveen. I andra racet tog Rugsveen ledningen från pole, men tyvärr tvingades han bryta efter några varv. Bencsik kunde ta ytterligare en seger före Fredrik och Helena Häger.

1000cc Cupen

Jonas E Pölda har haft en ganska lugn resa under årets säsong i 1000cc Cupen då han har varit ganska överlägsen i de flesta tävlingar, men till finalen fick han ordentligt motstånd då Hans Beckert gjorde ett inhopp. Det blev täta dueller mellan de båda och Beckert fick ta till gräsmattan för att fullborda den första omkörningen för att ta ledningen. Det syntes att Pölda tog i mer än vanligt, för han var över hela banan och körde! Pölda redde ut situationen och vann före Beckert och Gustaf Stenquist. I det andra racet blev kampen än mer intensiv och nu bytte Pölda och Beckert plats i ledningen flera gånger under loppet. Pölda vann till sist med mindre än en halv sekund före Beckert och Roger Håkansson. – Det var jättekul att kämpa mot Beckert idag. Efter alla segrar känner jag mig klar med 1000cc Cupen. Jag siktar på att köra en annan klass nästa år sa Pölda.

Standard före 1965 över 1000cc

För första gången på många år fick vi se ett heat som bara bestod av hundkojor. Det var i heatet för Standardbilar före 1965 över 1000cc. 14 kojor kämpade om placeringarna och som vanligt var det en häftig kamp mellan Joakim Frid och Hans Beckert. De turades om att vara i ledning och de bjöd verkligen publiken på härlig körning. Det blev Frid som lyckades dra det längsta strået och vinna denna gång före Beckert och Christer Folkesson. Vi såg fram emot en ny spännande duell i andra racet, men tyvärr gick Beckerts bil sönder i startögonblicket. Han rullade åt sidan och bröt. Det var i stället Folkesson som tog ledningen i racet, men Frid övertog snart kommandot och han vann före Folkesson och Kevin Bengtsson. Speakern sade vid ett tillfälle att: – Nu leder Frid med fyra hundkojelängder, eller två Ford Fairlinelängder!

Formel Ford

Nicklas Nilsson har gjort ännu en felfri säsong i Formel Ford. Finalen var inget undantag. Han vann första racet före Bengt och Anders Lofthammar och han vann det andra racet före Peter Carlsson och Anders Lofthammar. – Jag känner att jag har gjort mitt i Formel Ford. Jag känner mig redo att prova på något nytt till nästa år, sa Nilsson.

GT

Reine Bergström hade vunnit alla race i sin klass i GT fram till finalen, trots många fina kamper mot Rolf ”Myggan” Nilsson. Vi såg fram mot ytterligare en ny kamp, men tyvärr fick ”Myggan” kasta in handduken redan efter kvalet då topplockspackningen gett upp. Bergström kunde vinna det första racet ganska enkelt före Bengt-Åke Bengtsson och Nikolaj E Mortensen. Bergström tog ledningen i det andra racet och han kostade på sig att sladda lite extra för publiken. Han visste att om han vann även den sista tävlingen skulle han hamna på maximala 96 poäng och därmed dela guldet i totaltabellen med Pölda, men ödet ville annorlunda… Efter sex varv parkerade han bilen vid sidan av banan. – Jag märkte att det kom in kylarvatten i kupén och strax efter tappade motorn effekt och det var bara att parkera. Det har ju varit en bra säsong utan större strul, men trist att det inte kunde hålla hela vägen, sa Bergström. Mortensen vann det andra racet före Tommy Bencsik och Bengtsson.

Formula Slicks

Torgny Johansson stod som väntat i pole med sin F2:a när Formula Slicks ställde upp för start. På kalla däck var Peter ”Lill-Orsa” Bohlin kvickast i starten och han tog ledningen före Johansson. Men Thomas Rådmyr blev stående kvar på startplattan i raceline. En bärgare var snabbt framme för att hjälpa Rådmyr, men varvet är kort i Falkenberg och formelbilarna är mycket snabba. Det visades blinkande dubbel gul flagga på huvudposteringen, men eftersom Rådmyr stod tätt efter flaggan hann förarna troligen inte uppfatta situationens allvar. Alla lyckades väja för Rådmyr, men det var precis på håret att alla tog sig förbi! Säkerhetsbilen kallades ut för att samla fältet så att man kunde forsla bort Rådmyr i lugn och ro. Efter omstart fick Bohlin en rejäl lucka till övriga fältet men när Johansson hade fått upp rätt temperatur i sina däck gjorde han processen kort med Bohlin. Johansson vann före Magnus Ramsö och Bohlin. I det andra heatet var Johansson mest på hugget och han tog starten direkt. Bakom honom kämpade Ramsö och Bohlin om andraplatsen. Det slutade tyvärr med att de krokade ihop och for av banan. Bohlin lyckades komma igång igen, men blev utesluten. Endast tre bilar tog sig till målet. Torgny Johansson vann före Björn Johansson och Rådmyr.

Standard & GT Ny 1966-1971

Bröderna Arvid och Josef Viktorsson är alltid sevärda i heatet för Standard och GT-bilar 1966-1971. Det var dessa två som kämpade om segern med hemmaföraren Jonas Bengtsson strax bakom. Tomas Johansson snurrade på första varvet och det gjorde att han tappade fart och det blev varvningar väldigt tidigt i racet. Johansson försökte släppa fram bakomvarande bilar, men det blev trångt i Ginstkurvan och August Andersson valde att köra av banan i stället för att köra på Johansson. Andersson fastnade i sandfållan och tvingades bryta och Johansson blev utesluten. Arvid vann före brodern Josef och Bengtsson slutade trea. Andra racet blev tyvärr lite antiklimax. Bengtsson fick fel på bilen på startplattan och fick bogseras bort kort före start. Bröderna Viktorsson bjöd på kamp, men tyvärr tvingades Arvid bryta ett par varv från mål. Josef vann före Bo Warmenius och Emil Löveryd.

Standard & GT Ny 1972-1990

Det nyaste standardbilsheatet blir allt tunnare, men det är kul att se värstingbilarna i denna klass. Mikael Mohlin körde sin första tävling med sin SAAB Sonett III för precis ett år sedan. Då förundrades man över att han hängde med så bra som han gjorde. Nu i årets final startade han från pole! Dock hade han svårt att komma iväg ordentligt i starten med sin lätta och framhjulsdrivna bil. Claes Andersson var snabbast iväg, men redan efter två varv tvingades han bryta med tekniska bekymmer. Mohlin gick i depå efter ett par varv då en tändhatt hade lossnat. Han var snart ute på banan igen, men hjälplöst sist. Han satte upp ett rasande tempo för att om möjligt köra ikapp. Tomas Hall hade under tiden övertagit ledningen, men han jagades intensivt av den förre STCC-föraren Viktor Huggare. Hall gjorde sig bred och använde hela banan för att täcka Huggare och det räckte för att hålla undan till seger före Huggare med 0.3 sekunder. Dan Johansson kom trea. Mohlin fick tyvärr avbryta sin uppkörning efter drygt halva racet sedan gasreglaget hade gått sönder, men han hann sätta den klart snabbaste tiden!

I det andra heatet lyckades Mohlin ta ledningen från pole och sedan fanns det inget som kunde stoppa honom! Han vann med 45 sekunder före Claes Andersson och Hall. Huggare tvingades tyvärr bryta.

RHK har en egen cup för alla tjejer som är med och kör. Helena Häger vann före Anna Lund, Michaela Månlycke, Ellen Svanberg, Suzanne Qvist, Nettan Oliw, Gitte Gunnars, Caisa Lehto, Anne Grete Dahl, Sissela Lidebjer och Paulina Nilsson.

RHK meddelade den trevliga nyheten att till nästa år kommer man att tillåta bilar från 1991-1995. Vi vet att det redan finns bilar klara som har väntat länge på detta besked. RHK måste dock först skapa en besiktningshandling, eftersom det inte finns någon HTP för dessa bilar ännu. – Det är på gång inom FIA, men det är inte klart ännu så vi blir föregångsland här i Sverige, sa teknikern Åke Hansson.

Text och foto: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto.se