Offroad

Ingen pallplats men två finaler

Två finaler, men ingen pallplats. Det var en utmanande helg för Rosberg X Racing när tredje och fjärde rundan i Extreme E kördes i Skottland.

– Marginalerna på fel sida i båda finalerna, men två fjärdeplatser är ändå inget dåligt resultat, säger Johan Kristoffersson.

Gruvdistriktet i Dumfries and Galloway verkar inte vara den bästa arenan för regerande mästarteamet RXR. Precis som förra året radade problemen upp sig. Tredje rundan under lördagen blev en tuff historia. I första kvalomgången blev det en fjärdeplats och därmed sjua totalt.

– Vi fick en tuff start, men gjorde en bra Q2, vilket var viktigt.

En seger i andra kvalomgången var ett måste och i sådana lägen kliver gärna Johan Kristoffersson fram. Arvika-föraren satte en perfekt start och gav Mikaela ett försprång som hon sedan kunde förvalta till en förstaplats. Tack vare att RXR-duon dessutom hade varit snabba i Continental Traction Challenge så blev det en finalplats, med minsta möjliga marginal.

I finalen startade Mikaela och kämpade om topplaceringarna när hon fick en smäll i sidan. Höger bakhjul fick sig en törn och gjorde bilen i stort sett okörbar. Mästerskapsledarna fick därmed nöja sig med en fjärdeplats och åkte även ner i sammandraget till en tredje plats.

– Det gick inte riktigt vår väg där. Å andra sidan hade vi marginalerna med oss när vi tog oss till finalen, menar Johan.

Söndagen började bättre. På ett mycket kladdigt underlag – med minimal sikt för alla utom det ledande ekipaget – lyckades RXR bärga en seger i första kvalomgången. Kristoffersson var tvåa över mållinjen, men alla andra bilar i heatet hade kört på banmarkeringsflaggor, vilket gav tidstillägg och segern gick därmed till Johan och Mikaela.

I andra kvalomgången såg det ut som att det skulle bli en seger för det värmländska paret, men Mikaela fick en bestraffning för en incident i växlingszonen.

– Men eftersom vi vann första omgången så visste vi att det skulle räcka med en tredjeplats där.

RXR kvalade in till sin fjärde raka final för året, men någon placering på prispallen blev det inte. På Mikaelas runda blev det punktering på vänster bakhjul. Teamet bestämde sig för att byta däck i växlingszonen för att Johan skulle kunna gå för extrapoängen i Continental Traction Challenge. Johan sänkte sin tid där med en sekund, men eftersom övriga också förbättrade sig så blev det inte några bonuspoäng.

– Det är tätt i toppen, otroligt tufft, och svänger fram och tillbaka. Såna här helger är det viktigt att ändå plocka upp de poäng man kan få.

Rosberg X Racing tappade ledningen i mästerskapstabellen till Veloce Racing som tog en dubbelseger. Nya ledarna har 87 poäng mot Acciona Sainz på andra plats med 78 och 67 för RXR på tredje.

– Det är många race kvar. Vi laddar om för att göra ett bättre resultat i Sardinien, säger Johan Kristoffersson.

På den italienska ön kommer det att avverkas totalt fyra race under två tävlingshelger direkt efter varandra i september. Det är en bana där Kristoffersson och hans team har varit riktigt starka under tidigare år.