Racing

Dags för första sprintracet i el-STCC

STCC går från Head 2 Head-premiären på Göteborgs gator till sprintrace-debut på Ljungbyheds Motorbana i helgen 28-29 juni, första gången det nya elektriska reglementet körs enligt traditionellt tävlingsformat.

Foto: Anders Helgesson

– Nu återvänder vi till Ljungbyhed för tredje gången någonsin och håller vår första traditionella sprintrace med de nya elektriska STCC-bilarna tillsammans med ett stort program av andra racingklasser och underhållning för hela familjen, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Senast vi tävlade här bjöd Ljungbyhed på fantastisk racing och årets tävlingar kommer inte att bli ett undantag, tvärtom. Teamen har kört försäsongstesterna här som var oerhört jämna och kommer med betydligt mycket mer data jämfört med premiären i Göteborg. Det ska bli oerhört intressant att se hur sprintracen kommer att påverka vilka team och förare som står längst fram i helgen!

Tesla-föraren Jimmy Eriksson kommer till Ljungbyhed som mästerskapsledare efter en seger och en andraplats i premiären på Göteborgs gator för tre veckor sedan.

– Det är full push och segerjakt som gäller. Göteborg var ju en speciell bana och upplägg som blev en bra uppvärmning. Nu kommer vi till de större banorna där bilarna kommer mer till sin rätt och sätts mer på prov. Det gäller att hitta rätt i inställningarna snabbt och jag känner mig optimistisk efter bra försäsongstester i Ljungbyhed, säger Jimmy Eriksson.

Mesta STCC-segraren Robert Dahlgren från CUPRA Sweden – PWR jagar närmast, åtta poäng bakom, efter en blandad premiär där han diskades från segern i första finalen men fick revansch med seger i andra.

– Jag åker till Ljungbyhed med en stark hunger för fler segrar. Vi fick tyvärr inte full pott i Göteborg, men visade att vi har farten för segerstriden. Och det är just den som vi tänker fortsätta i Ljungbyhed där jag segrade senast vi tävlade 2022. Det ska dessutom bli riktigt kul att köra sprintrace och jag tror definitivt vi kommer att få se en oerhört jämn kamp i toppen, säger Robert Dahlgren.

Hos Exion Racing har två nya förare anslutit i form av tidigare STCC-segraren Linus Ohlsson och Jonathan Engström, son till erfarne STCC-föraren Tomas Engström.

– Jag ska göra mitt bästa för att kunna vara med några tiondelar från toppen under kvalet och sedan försöka närma mig tätstriden under tävlingarna, säger Linus Ohlsson.

– Men det gäller samtidigt att ha rimliga ambitioner då det är ett väldigt starkt startfält i år med många förare som tävlat i konkurrenskraftiga mästerskap och jag har själv inte tävlat på åtta år. Jag tror dock att det är lättare att komma in i de nya STCC-bilarna som är bakhjulsdrivna, har mycket effekt och gatdäck – något som jag jobbar med dagligen.